Auto zoeken
4 minuten leestijd
17-03-2021

WLTP regeling vervangt de NEDC regeling

NEDC en WLTP

Al sinds de jaren ’80 wordt de zogenoemde C02 uitstoot van auto’s gemeten middels de “oude”emissietest te weten de ‘New European Driving Cycle’ (NEDC). Aangezien de auto’s in de afgelopen 40 jaar een sterke ontwikkeling hebben doorgemaakt is deze methode verouderd en is in 2017 besloten over te gaan op een nieuwe emissietest. Deze nieuwe emissietest, de ‘Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure’ (WLTP), is sinds zijn ontwikkeling in 2017 van kracht. Op auto’s geproduceerd na 2017 zijn dan ook beide metingen uitgevoerd en worden deze vermeld op de CVO (Certificaat Van Overeenstemming) welke voor ieder voertuig wordt uitgegeven.

De WLTP zorgt voor realistischer testcondities waaronder:

  • Meer realistisch rijgedrag;
  • Een grotere variatie aan rijomstandigheden (stad, buitenwijk, buitenwegen, snelweg);
  • Grotere testafstanden;
  • Meer realistische buitentemperaturen, die dichter liggen bij het Europees gemiddelde;
  • Hogere gemiddelde en maximum snelheden;
  • Hoger gemiddeld en maximum vermogen;
  • Dynamischer en meer realistisch optrekken en afremmen;
  • Kortere tussenstops;
  • Voor CO2-waarde en brandstofverbruik rekening houden met de optionele uitrusting van de individuele auto;
  • Strengere eisen aan testauto en meetomstandigheden;
  • Gunstigste en ongunstigste waardes onder invloed van opties voor vergelijkbare modellen worden weergegeven in consumenteninformatie.


Uitstoot en BPM

Indien u een auto gaat importeren uit het buitenland dient u voordat het Nederlands kenteken wordt afgegeven BPM af te dragen aan de Nederlandse overheid. Hoeveel? Dat hangt af van de CO2-uitstoot en de tarieven van de BPM. De WLTP meetmethode is accurater en geeft beter inzicht in het werkelijke verbruik en de CO2-uitstoot van een personenauto. Uit onderzoek van de TNO blijkt dat de CO2-uitstoot met de WLTP meetmethode gemiddeld hoger ligt.
Om de BPM niet te hoog te laten uitkomen worden de CO2-tarieven van de BPM per 1 juli 2020 naar beneden bijgesteld. Zo wordt voorkomen dat het gemiddelde BPM bedrag gaat stijgen (en daarmee ook de fiscale waarde van de auto). Kanttekening is echter wel dat de BPM bij sommige auto’s kan stijgen en bij sommige auto’s zal dalen. Afhankelijk van de (hogere of lagere) CO2-uitstoot.

Hier een voorbeeld van een Opel Mokka 1.4 Turbo automaat:

NEDC-waarde: 162 gr/km
Bruto BPM-bedrag € 15.969, – (tarieven 2020 jan-jun)
WLTP-waarde: 187 gr/km

Bruto BPM-bedrag € € 14.170,00 (voorlopige BPM tarieven 2020 jul-dec)
Zoals je ziet is de meetwaarde van de WLTP aanzienlijk hoger. Het BPM bedrag is echter lager in het tweede gedeelte van dit jaar. Je zou zeggen: wacht met importeren tot de nieuwe BPM-tarieven gelden. Maar ons inziens ligt dit iets genuanceerder en kan het écht per auto verschillen.


Wilt u een auto gaan importeren uit het buitenland? Zorg ervoor dat u niet achteraf voor verassingen komt te staan en laat vooraf door eenautoimporteren.nl een calculatie maken van de te betalen BPM bij invoer van uw auto.
Hulp van eenautoimporteren.nl? Geen probleem. Mail of bel ons gerust voor een vrijblijvende berekening.


Delen:

Een auto importeren?

Vind hier je volgende auto

Anderen bekeken zojuist

142x
Vw

Golf

  1. Prijs
    € 15.190
  2. Kilometerstand
    85.000
  3. Bouwjaar
    2017
78x
Mercedes-benz

CLA 200

  1. Prijs
    € 20.600
  2. Kilometerstand
    106.700
  3. Bouwjaar
    2018
93x
Tesla

Model X

  1. Prijs
    € 54.145
  2. Kilometerstand
    78.778
  3. Bouwjaar
    2018
173x
Bmw

118

  1. Prijs
    € 20.200
  2. Kilometerstand
    102.500
  3. Bouwjaar
    2019
49x
Jaguar

F-Pace

  1. Prijs
    € 32.900
  2. Kilometerstand
    80.311
  3. Bouwjaar
    2019
295x
Mercedes-benz

EQS

  1. Prijs
    € 83.333
  2. Kilometerstand
    27.509
  3. Bouwjaar
    2022
71x
Vw

up

  1. Prijs
    € 20.430
  2. Kilometerstand
    12.497
  3. Bouwjaar
    2021
140x
Bmw

320

  1. Prijs
    € 20.390
  2. Kilometerstand
    93.800
  3. Bouwjaar
    2018

Wij helpen je verder

4 minuten leestijd
Wat is een marge-auto?
7 minuten leestijd
Import auto dealer
7 minuten leestijd
Kosten auto importeren
5 minuten leestijd
Dit is de Polestar 3!
8 minuten leestijd
Zo importeer je een auto uit Duitsland
6 minuten leestijd
Dit is de nieuwe Lotus Eletre

Veelgestelde vragen

Wat kost het importeren van een auto uit Duitsland?

Het importeren van een auto uit Duitsland (of een ander EU-land) brengt verschillende kosten met zich mee: Aankoopprijs, BTW, BPM, Transportkosten en de RDW-keuring. Meer informatie over deze kosten.Als je geen kennis van het importproces hebt, kan het importeren van een auto erg ingewikkeld zijn. Wij kunnen u helpen met het gehele proces (€ 1.599,-), maar ook met enkel het invoeren van de auto (€ 599,-).

Mijn droomauto staat te koop bij een particulier, kunnen jullie deze ook importeren?

Nee, helaas niet. Wij werken strikt met officiële merkdealers, juist zodat je altijd zekerheid hebt van bijvoorbeeld een importeur of fabrikant. Doordat merkdealers verbonden zijn met de importeur of fabrikant, zullen zij zich moeten houden aan de eisen die door hen worden gesteld. Hierdoor kan je altijd terugvallen op de merkdealer, mocht er onverhoopt iets mis zijn met de auto. Uiteraard controleren wij de papieren en de onderhoudshistorie van de auto, voordat deze op transport naar Nederland gaat.

Hoe werkt het importeren van een auto uit Duitsland?

Het importeren van een auto uit Duitsland is niet eenvoudig. Je moet verschillende zaken regelen, goede afspraken maken met de Duitse dealer en de papieren van de auto grondig controleren. Maar het begint natuurlijk met het vinden van een geschikte auto. Voor het importeren van een Duitse auto doorloop je de volgende stappen: 1. Zoek een auto via onze website of een externe database 2. Controleer alle documenten 3. Bereken de totale aanschafkosten 4. Koop de auto 5. Laat de auto naar Nederland rijden of transporteren 6. Laat de auto keuren bij de RDW 7. Dien de BPM-aangifte in bij de belastingdienst 8. Vraag een Nederlands kenteken aan

Bestaat er in Duitsland zoiets als een APK?

Ja, in Duitsland heet dit een TÜV-keuring, die in Nederland door de RDW erkent wordt als Nederlandse APK. Deze ‘Duitse APK’ is 2 jaar geldig en bovendien strenger dan de Nederlandse APK, want bij een TÜV-keuring wordt er ook gekeken naar later ingebouwde accessoires.

Tevreden klanten

Soepele en snelle afhandeling ...

Mijn ervaring met een auto importeren is erg positief. Ik had zelf al een auto gevonden die mij aan stond. Met een belletje naar aan auto importeren was...

Zij hebben met mij een zéér tevreden...

Het team van dit bedrijf is zeer behulpzaam en niets is hun teveel. Meerdere keren heb ik een offerte opgevraagd waarbij ik niet de indruk kreeg dat het...

Mijn ervaring met eenautoimporteren.nl/koolaard...

Mijn ervaring met eenautoimporteren.nl en koolaard is super. Voor de 2e keer een auto door ze laten importeren en het is weer goed bevallen.

Samen met Tim mijn nieuwe auto uitgezocht in Belgie. Door de brede keuzes die je kunt kiezen bij eenautoimporteren.nl heb ik er voor gekozen om mijn auto...

In één woord "grandioos" !

In een tijdsbestek van 3 weken een 2-tal auto's door Eenautoimporteren.nl laten importeren. Zowel Cindy als Bart nemen de tijd om de juiste auto bij een...

Na veel gedoe met de handelaar in Duitsland heb ik besloten om eenautoimporteren.nl in te schakelen. Mede dankzij de expertise en professionaliteit van...

De heer Koolaart heeft mijn klacht netjes opgelost dus mn ervaring is veranderd met dit bedrijf, helaas dat we niet tot een deal zijn gekomen!

Nooit eerder gedacht om een auto te importeren. Werd heel goed geïnformeerd en begeleid door Cindy . Iedere stap in het proces werd duidelijk gecommuniceerd....