Auto zoeken
4 minuten leestijd
17-03-2021

WLTP regeling vervangt de NEDC regeling

NEDC en WLTP

Al sinds de jaren ’80 wordt de zogenoemde C02 uitstoot van auto’s gemeten middels de “oude”emissietest te weten de ‘New European Driving Cycle’ (NEDC). Aangezien de auto’s in de afgelopen 40 jaar een sterke ontwikkeling hebben doorgemaakt is deze methode verouderd en is in 2017 besloten over te gaan op een nieuwe emissietest. Deze nieuwe emissietest, de ‘Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure’ (WLTP), is sinds zijn ontwikkeling in 2017 van kracht. Op auto’s geproduceerd na 2017 zijn dan ook beide metingen uitgevoerd en worden deze vermeld op de CVO (Certificaat Van Overeenstemming) welke voor ieder voertuig wordt uitgegeven.

De WLTP zorgt voor realistischer testcondities waaronder:

  • Meer realistisch rijgedrag;
  • Een grotere variatie aan rijomstandigheden (stad, buitenwijk, buitenwegen, snelweg);
  • Grotere testafstanden;
  • Meer realistische buitentemperaturen, die dichter liggen bij het Europees gemiddelde;
  • Hogere gemiddelde en maximum snelheden;
  • Hoger gemiddeld en maximum vermogen;
  • Dynamischer en meer realistisch optrekken en afremmen;
  • Kortere tussenstops;
  • Voor CO2-waarde en brandstofverbruik rekening houden met de optionele uitrusting van de individuele auto;
  • Strengere eisen aan testauto en meetomstandigheden;
  • Gunstigste en ongunstigste waardes onder invloed van opties voor vergelijkbare modellen worden weergegeven in consumenteninformatie.


Uitstoot en BPM

Indien u een auto gaat importeren uit het buitenland dient u voordat het Nederlands kenteken wordt afgegeven BPM af te dragen aan de Nederlandse overheid. Hoeveel? Dat hangt af van de CO2-uitstoot en de tarieven van de BPM. De WLTP meetmethode is accurater en geeft beter inzicht in het werkelijke verbruik en de CO2-uitstoot van een personenauto. Uit onderzoek van de TNO blijkt dat de CO2-uitstoot met de WLTP meetmethode gemiddeld hoger ligt.
Om de BPM niet te hoog te laten uitkomen worden de CO2-tarieven van de BPM per 1 juli 2020 naar beneden bijgesteld. Zo wordt voorkomen dat het gemiddelde BPM bedrag gaat stijgen (en daarmee ook de fiscale waarde van de auto). Kanttekening is echter wel dat de BPM bij sommige auto’s kan stijgen en bij sommige auto’s zal dalen. Afhankelijk van de (hogere of lagere) CO2-uitstoot.

Hier een voorbeeld van een Opel Mokka 1.4 Turbo automaat:

NEDC-waarde: 162 gr/km
Bruto BPM-bedrag € 15.969, – (tarieven 2020 jan-jun)
WLTP-waarde: 187 gr/km

Bruto BPM-bedrag € € 14.170,00 (voorlopige BPM tarieven 2020 jul-dec)
Zoals je ziet is de meetwaarde van de WLTP aanzienlijk hoger. Het BPM bedrag is echter lager in het tweede gedeelte van dit jaar. Je zou zeggen: wacht met importeren tot de nieuwe BPM-tarieven gelden. Maar ons inziens ligt dit iets genuanceerder en kan het écht per auto verschillen.


Wilt u een auto gaan importeren uit het buitenland? Zorg ervoor dat u niet achteraf voor verassingen komt te staan en laat vooraf door eenautoimporteren.nl een calculatie maken van de te betalen BPM bij invoer van uw auto.
Hulp van eenautoimporteren.nl? Geen probleem. Mail of bel ons gerust voor een vrijblijvende berekening.


Delen:

Een auto importeren?

Vind hier je volgende auto

Anderen bekeken zojuist

1x
Mercedes-benz

C 200

  1. Prijs
    € 50.947
  2. Kilometerstand
    11.260
  3. Bouwjaar
    2021
1x
Ford

Galaxy

  1. Prijs
    € 20.490
  2. Kilometerstand
    113.878
  3. Bouwjaar
    2019
148x
Mercedes-benz

C 180

  1. Prijs
    € 18.610
  2. Kilometerstand
    93.864
  3. Bouwjaar
    2017
1x
Mercedes-benz

C 200

  1. Prijs
    € 50.900
  2. Kilometerstand
    5.660
  3. Bouwjaar
    2021
19x
Mercedes-benz

A 160

  1. Prijs
    € 17.299
  2. Kilometerstand
    37.270
  3. Bouwjaar
    2016
4x
Ford

Galaxy

  1. Prijs
    € 19.990
  2. Kilometerstand
    141.000
  3. Bouwjaar
    2019
2x
Mercedes-benz

C 200

  1. Prijs
    € 49.799
  2. Kilometerstand
    25.000
  3. Bouwjaar
    2021
2x
Mercedes-benz

C 200

  1. Prijs
    € 49.648
  2. Kilometerstand
    22.006
  3. Bouwjaar
    2021

Wij helpen je verder

9 minuten leestijd
De BPM op een elektrische auto
6 minuten leestijd
Opel Rocks-e: de 100% elektrische stadsauto van Opel
7 minuten leestijd
Dit is de nieuwe Mazda MX-30
1 minuut leestijd
Eenautoimporteren sponsort Rotterdamse Hockey Club Tempo '34
5 minuten leestijd
Volkswagen dealers in Duitsland
7 minuten leestijd
De nieuwe Renault ZOE

Veelgestelde vragen

Is het mogelijk om mijn auto in te ruilen bij de aanschaf van een importauto?

Dat is zeker mogelijk! Dankzij onze jarenlange ervaring en kennis over gebruikte auto's, kunnen wij altijd een scherp voorstel doen om uw auto in te ruilen. U levert de auto in bij het ophalen van uw nieuw geïmporteerde auto en de inruilprijs wordt direct op de factuur verwerkt. Makkelijk toch?

Mijn droomauto staat te koop bij een particulier, kunnen jullie deze ook importeren?

Nee, helaas niet. Wij werken strikt met officiële merkdealers, juist zodat je altijd zekerheid hebt van bijvoorbeeld een importeur of fabrikant. Doordat merkdealers verbonden zijn met de importeur of fabrikant, zullen zij zich moeten houden aan de eisen die door hen worden gesteld. Hierdoor kan je altijd terugvallen op de merkdealer, mocht er onverhoopt iets mis zijn met de auto. Uiteraard controleren wij de papieren en de onderhoudshistorie van de auto, voordat deze op transport naar Nederland gaat.

Maakt het uit of ik een Ferrari of een Kia wil importeren?

Nee, dit maakt niks uit! Of u nou op zoek bent naar exclusieve sportauto of een kleine stadsauto, wij rekenen in beide gevallen de vaste importfee van €.1599,-. Het BPM-bedrag kan wellicht wel iets anders uitpakken. ;-)

Bestaat er in Duitsland zoiets als een APK?

Ja, in Duitsland heet dit een TÜV-keuring, die in Nederland door de RDW erkent wordt als Nederlandse APK. Deze ‘Duitse APK’ is 2 jaar geldig en bovendien strenger dan de Nederlandse APK, want bij een TÜV-keuring wordt er ook gekeken naar later ingebouwde accessoires.

Tevreden klanten

Your one stop shop for een import...

Eenautoimporteren was voor mij nieuw maar na meerdere gesprekken met Bart, Sarah & Cindy wist ik gelijk dat ik deze route wou nemen voor mij volgende auto. Ze...

Wat een topbedrijf!

Wij hebben met hulp van deze geweldige mensen een auto geïmporteerd uit Duitsland. Wij zijn tijdens dit proces heel goed begeleid door Cindy. Zonder Cindy...

Goede service en betrouwbaar

Cindy heeft ons heel erg goed geholpen om de juiste en betrouwbare auto te vinden. Momenteel valt het niet mee om een zgan auto te vinden op de markt (wij...

Fantastische klantervaring!

Zelden, zeg maar nooit eigenlijk, zo prettig en professioneel samengewerkt met een autobedrijf. Deze mensen hebben ervaring en weten hoe het werkt, denken...

Mijn ervaring met eenautoimporteren.nl/koolaard...

Mijn ervaring met eenautoimporteren.nl en koolaard is super. Voor de 2e keer een auto door ze laten importeren en het is weer goed bevallen.

Verstand van zaken, klantgericht. Ook na levering nog net zo behulpzaam en vriendelijk. Aanrader!

Geweldig!

Wat een geweldige organisatie! Ze kennen hun vakgebied. De dienstverlening is zeer vriendelijk, toegankelijk en komen hun afspraken na. In het gehele proces...

Een aantal dagen geleden heb ik een Golf 8 GTI aangeschaft. Ik werd geholpen door Bart. Op de juiste manier geholpen en alles liep lekker vlot. Top gozer...