Auto zoeken
4 minuten leestijd
17-03-2021

WLTP regeling vervangt de NEDC regeling

NEDC en WLTP

Al sinds de jaren ’80 wordt de zogenoemde C02 uitstoot van auto’s gemeten middels de “oude”emissietest te weten de ‘New European Driving Cycle’ (NEDC). Aangezien de auto’s in de afgelopen 40 jaar een sterke ontwikkeling hebben doorgemaakt is deze methode verouderd en is in 2017 besloten over te gaan op een nieuwe emissietest. Deze nieuwe emissietest, de ‘Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure’ (WLTP), is sinds zijn ontwikkeling in 2017 van kracht. Op auto’s geproduceerd na 2017 zijn dan ook beide metingen uitgevoerd en worden deze vermeld op de CVO (Certificaat Van Overeenstemming) welke voor ieder voertuig wordt uitgegeven.

De WLTP zorgt voor realistischer testcondities waaronder:

  • Meer realistisch rijgedrag;
  • Een grotere variatie aan rijomstandigheden (stad, buitenwijk, buitenwegen, snelweg);
  • Grotere testafstanden;
  • Meer realistische buitentemperaturen, die dichter liggen bij het Europees gemiddelde;
  • Hogere gemiddelde en maximum snelheden;
  • Hoger gemiddeld en maximum vermogen;
  • Dynamischer en meer realistisch optrekken en afremmen;
  • Kortere tussenstops;
  • Voor CO2-waarde en brandstofverbruik rekening houden met de optionele uitrusting van de individuele auto;
  • Strengere eisen aan testauto en meetomstandigheden;
  • Gunstigste en ongunstigste waardes onder invloed van opties voor vergelijkbare modellen worden weergegeven in consumenteninformatie.


Uitstoot en BPM

Indien u een auto gaat importeren uit het buitenland dient u voordat het Nederlands kenteken wordt afgegeven BPM af te dragen aan de Nederlandse overheid. Hoeveel? Dat hangt af van de CO2-uitstoot en de tarieven van de BPM. De WLTP meetmethode is accurater en geeft beter inzicht in het werkelijke verbruik en de CO2-uitstoot van een personenauto. Uit onderzoek van de TNO blijkt dat de CO2-uitstoot met de WLTP meetmethode gemiddeld hoger ligt.
Om de BPM niet te hoog te laten uitkomen worden de CO2-tarieven van de BPM per 1 juli 2020 naar beneden bijgesteld. Zo wordt voorkomen dat het gemiddelde BPM bedrag gaat stijgen (en daarmee ook de fiscale waarde van de auto). Kanttekening is echter wel dat de BPM bij sommige auto’s kan stijgen en bij sommige auto’s zal dalen. Afhankelijk van de (hogere of lagere) CO2-uitstoot.

Hier een voorbeeld van een Opel Mokka 1.4 Turbo automaat:

NEDC-waarde: 162 gr/km
Bruto BPM-bedrag € 15.969, – (tarieven 2020 jan-jun)
WLTP-waarde: 187 gr/km

Bruto BPM-bedrag € € 14.170,00 (voorlopige BPM tarieven 2020 jul-dec)
Zoals je ziet is de meetwaarde van de WLTP aanzienlijk hoger. Het BPM bedrag is echter lager in het tweede gedeelte van dit jaar. Je zou zeggen: wacht met importeren tot de nieuwe BPM-tarieven gelden. Maar ons inziens ligt dit iets genuanceerder en kan het écht per auto verschillen.


Wilt u een auto gaan importeren uit het buitenland? Zorg ervoor dat u niet achteraf voor verassingen komt te staan en laat vooraf door eenautoimporteren.nl een calculatie maken van de te betalen BPM bij invoer van uw auto.
Hulp van eenautoimporteren.nl? Geen probleem. Mail of bel ons gerust voor een vrijblijvende berekening.


Delen:

Een auto importeren?

Vind hier je volgende auto

Anderen bekeken zojuist

18x
Peugeot

3008

  1. Prijs
    € 23.490
  2. Kilometerstand
    46.230
  3. Bouwjaar
    2020
29x
Skoda

Kodiaq

  1. Prijs
    € 24.440
  2. Kilometerstand
    124.990
  3. Bouwjaar
    2018
38x
Bmw

X3 M40

  1. Prijs
    € 38.940
  2. Kilometerstand
    72.364
  3. Bouwjaar
    2018
29x
Audi

Q8

  1. Prijs
    € 61.999
  2. Kilometerstand
    103.500
  3. Bouwjaar
    2021
16x
Bmw

X7 M

  1. Prijs
    € 74.750
  2. Kilometerstand
    45.700
  3. Bouwjaar
    2020
28x
Kia

Sportage

  1. Prijs
    € 39.999
  2. Kilometerstand
    19.058
  3. Bouwjaar
    2021
33x
Mercedes-benz

EQC

  1. Prijs
    € 56.950
  2. Kilometerstand
    12.200
  3. Bouwjaar
    2021
29x
Polestar

2

  1. Prijs
    € 39.970
  2. Kilometerstand
    43.209
  3. Bouwjaar
    2020

Wij helpen je verder

4 minuten leestijd
Voorkom een dubbele BTW-heffing bij het importeren van een zakelijke auto
6 minuten leestijd
Citroën Ami: de perfecte stadsauto
7 minuten leestijd
Porsche importeren | +4.000 beschikbare occasions
7 minuten leestijd
Dit is de Hyundai Kona Electric 2022
4 minuten leestijd
Wat is een btw-auto?
4 minuten leestijd
Het opkomende automerk ZEEKR

Veelgestelde vragen

Wat kost het importeren van een auto uit Duitsland?

Het importeren van een auto uit Duitsland (of een ander EU-land) brengt verschillende kosten met zich mee: Aankoopprijs, BTW, BPM, Transportkosten en de RDW-keuring. Meer informatie over deze kosten.Als je geen kennis van het importproces hebt, kan het importeren van een auto erg ingewikkeld zijn. Wij kunnen u helpen met het gehele proces (€ 1.599,-), maar ook met enkel het invoeren van de auto (€ 599,-).

Is het ook mogelijk om een auto uit een ander land dan Duitsland te importeren?

Dat is uiteraard ook mogelijk. In principe kunnen wij vanuit elk land binnen -en buiten de EU auto's importeren. Echter geven wij zelf wel de voorkeur aan auto's uit Duitsland. Onze kennis richt zich voornamelijk op Duitsland dus wij raden dan ook zeker aan om in Duitsland op zoek te gaan naar uw nieuwe auto.

Hoe weet ik zeker dat mijn geïmporteerde auto correct is?

Als u kiest voor de volledige ontzorging, zullen wij al het onderzoek naar de auto doen. Vereist is echter wel dat de auto te koop moet staan bij een officiële merkdealer. Op deze manier zijn de kilometerstanden en de onderhoudshistorie beter te controleren. Wij vragen bij de Nederlandse dealer op basis van het chassisnummer de onderhoudshistorie op en controleren op die manier ook gelijk of de kilometerstand kloppend is. Op deze manier garanderen wij dat de auto correct is.

Waarom een auto importeren uit Duitsland?

Door het importeren van een auto uit Duitsland bespaar je al snel 2% tot 15%. In Duitsland liggen de prijzen van nieuwe en gebruikte auto’s namelijk veel lager. Daarnaast is de markt vele malen groter en zijn de auto’s standaard luxer uitgevoerd. Dit alles maakt het importeren van een auto uit Duitsland financieel erg aantrekkelijk. In dit artikel lees je meer over de voordelen van het importeren van een auto uit Duitsland.

Tevreden klanten

Tweedehands auto gekocht met Bovag garantie en daar dus ook voor betaald. Zijn aantal dingen en worden niet gemaakt omdat het een oudere auto is. Bedroevend...

Zelf de auto gevonden en daarna werd heel het traject van aankoop, vervoer, Rdw, keuring en kenteken overgenomen, top service en kwaliteit.

Goede en betrouwbare service

Fijn en snel contact in het gehele traject. In de beginfase was er snel een duidelijk overzicht van de totale kosten voor verschillende opties zodat je...

We hebben zelf online een auto uitgezocht en die door Tim van eenautoimporteren.nl laten importeren. Het proces was vooraf duidelijk en de communicatie...

Meerdere auto’s laten importeren, altijd vlot en snel verlopen dus een dikke 10 voor dit bedrijf

Helemaal Top !

Wij hebben via eenautoimporteren.nl een auto geïmporteerd en zijn zeer tevreden over de correcte service. Alles was tot in de puntjes geregeld wat resulteerde...

Een echte aanrader voor het importeren...

Een auto importeren heeft me goed geholpen. Ze gaven een eerlijke mening over de dealer waar ik mijn auto wilde importeren. Vervolgens ging het importeren...

Een aantal dagen geleden heb ik een Golf 8 GTI aangeschaft. Ik werd geholpen door Bart. Op de juiste manier geholpen en alles liep lekker vlot. Top gozer...