Auto zoeken
4 minuten leestijd
17-03-2021

WLTP regeling vervangt de NEDC regeling

NEDC en WLTP

Al sinds de jaren ’80 wordt de zogenoemde C02 uitstoot van auto’s gemeten middels de “oude”emissietest te weten de ‘New European Driving Cycle’ (NEDC). Aangezien de auto’s in de afgelopen 40 jaar een sterke ontwikkeling hebben doorgemaakt is deze methode verouderd en is in 2017 besloten over te gaan op een nieuwe emissietest. Deze nieuwe emissietest, de ‘Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure’ (WLTP), is sinds zijn ontwikkeling in 2017 van kracht. Op auto’s geproduceerd na 2017 zijn dan ook beide metingen uitgevoerd en worden deze vermeld op de CVO (Certificaat Van Overeenstemming) welke voor ieder voertuig wordt uitgegeven.

De WLTP zorgt voor realistischer testcondities waaronder:

  • Meer realistisch rijgedrag;
  • Een grotere variatie aan rijomstandigheden (stad, buitenwijk, buitenwegen, snelweg);
  • Grotere testafstanden;
  • Meer realistische buitentemperaturen, die dichter liggen bij het Europees gemiddelde;
  • Hogere gemiddelde en maximum snelheden;
  • Hoger gemiddeld en maximum vermogen;
  • Dynamischer en meer realistisch optrekken en afremmen;
  • Kortere tussenstops;
  • Voor CO2-waarde en brandstofverbruik rekening houden met de optionele uitrusting van de individuele auto;
  • Strengere eisen aan testauto en meetomstandigheden;
  • Gunstigste en ongunstigste waardes onder invloed van opties voor vergelijkbare modellen worden weergegeven in consumenteninformatie.


Uitstoot en BPM

Indien u een auto gaat importeren uit het buitenland dient u voordat het Nederlands kenteken wordt afgegeven BPM af te dragen aan de Nederlandse overheid. Hoeveel? Dat hangt af van de CO2-uitstoot en de tarieven van de BPM. De WLTP meetmethode is accurater en geeft beter inzicht in het werkelijke verbruik en de CO2-uitstoot van een personenauto. Uit onderzoek van de TNO blijkt dat de CO2-uitstoot met de WLTP meetmethode gemiddeld hoger ligt.
Om de BPM niet te hoog te laten uitkomen worden de CO2-tarieven van de BPM per 1 juli 2020 naar beneden bijgesteld. Zo wordt voorkomen dat het gemiddelde BPM bedrag gaat stijgen (en daarmee ook de fiscale waarde van de auto). Kanttekening is echter wel dat de BPM bij sommige auto’s kan stijgen en bij sommige auto’s zal dalen. Afhankelijk van de (hogere of lagere) CO2-uitstoot.

Hier een voorbeeld van een Opel Mokka 1.4 Turbo automaat:

NEDC-waarde: 162 gr/km
Bruto BPM-bedrag € 15.969, – (tarieven 2020 jan-jun)
WLTP-waarde: 187 gr/km

Bruto BPM-bedrag € € 14.170,00 (voorlopige BPM tarieven 2020 jul-dec)
Zoals je ziet is de meetwaarde van de WLTP aanzienlijk hoger. Het BPM bedrag is echter lager in het tweede gedeelte van dit jaar. Je zou zeggen: wacht met importeren tot de nieuwe BPM-tarieven gelden. Maar ons inziens ligt dit iets genuanceerder en kan het écht per auto verschillen.


Wilt u een auto gaan importeren uit het buitenland? Zorg ervoor dat u niet achteraf voor verassingen komt te staan en laat vooraf door eenautoimporteren.nl een calculatie maken van de te betalen BPM bij invoer van uw auto.
Hulp van eenautoimporteren.nl? Geen probleem. Mail of bel ons gerust voor een vrijblijvende berekening.


Delen:

Een auto importeren?

Vind hier je volgende auto

Anderen bekeken zojuist

31x
Mercedes-benz

GLB 200

  1. Prijs
    € 35.990
  2. Kilometerstand
    40.700
  3. Bouwjaar
    2020
7x
Audi

Q3

  1. Prijs
    € 45.490
  2. Kilometerstand
    15.000
  3. Bouwjaar
    2023
12x
Mercedes-benz

GLE 350

  1. Prijs
    € 69.490
  2. Kilometerstand
    53.516
  3. Bouwjaar
    2022
37x
Skoda

Karoq

  1. Prijs
    € 20.700
  2. Kilometerstand
    68.500
  3. Bouwjaar
    2018
146x
Mercedes-benz

A 180

  1. Prijs
    € 20.190
  2. Kilometerstand
    77.950
  3. Bouwjaar
    2018
50x
Bmw

530

  1. Prijs
    € 34.980
  2. Kilometerstand
    39.800
  3. Bouwjaar
    2020
30x
Mercedes-benz

GLC 300

  1. Prijs
    € 42.940
  2. Kilometerstand
    11.800
  3. Bouwjaar
    2020
43x
Vw

Tiguan

  1. Prijs
    € 63.404
  2. Kilometerstand
    18.885
  3. Bouwjaar
    2022

Wij helpen je verder

9 minuten leestijd
Occasion import populairder dan ooit – cijfers van 2021
12 minuten leestijd
Een occasion uit Duitsland
7 minuten leestijd
Dit is de Jeep Wrangler 4XE
4 minuten leestijd
De Hongqi E-HS9: een luxe, volledig elektrische SUV
4 minuten leestijd
Toyota-dealers in Duitsland
2 minuten leestijd
Auto reserveren in Duitsland?

Veelgestelde vragen

Maakt het uit of ik een Ferrari of een Kia wil importeren?

Nee, dit maakt niks uit! Of u nou op zoek bent naar exclusieve sportauto of een kleine stadsauto, wij rekenen in beide gevallen de vaste importfee van €.1599,-. Het BPM-bedrag kan wellicht wel iets anders uitpakken. ;-)

Waarom een auto importeren uit Duitsland?

Door het importeren van een auto uit Duitsland bespaar je al snel 2% tot 15%. In Duitsland liggen de prijzen van nieuwe en gebruikte auto’s namelijk veel lager. Daarnaast is de markt vele malen groter en zijn de auto’s standaard luxer uitgevoerd. Dit alles maakt het importeren van een auto uit Duitsland financieel erg aantrekkelijk. In dit artikel lees je meer over de voordelen van het importeren van een auto uit Duitsland.

Importeren jullie ook auto’s uit andere landen?

Dat is uiteraard ook mogelijk. In principe kunnen wij vanuit elk land, binnen en buiten, de EU auto’s importeren. Echter geven wij zelf de voorkeur aan auto’s uit Duitsland. Dit o.a. vanwege de aantrekkelijke afstand tot Nederland, wat de transportkosten bepaalt. Wij raden daarom aan om een auto uit Duitsland te importeren.  

Hoe weet ik zeker dat mijn geïmporteerde auto correct is?

Als u kiest voor de volledige ontzorging, zullen wij al het onderzoek naar de auto doen. Vereist is echter wel dat de auto te koop moet staan bij een officiële merkdealer. Op deze manier zijn de kilometerstanden en de onderhoudshistorie beter te controleren. Wij vragen bij de Nederlandse dealer op basis van het chassisnummer de onderhoudshistorie op en controleren op die manier ook gelijk of de kilometerstand kloppend is. Op deze manier garanderen wij dat de auto correct is.

Tevreden klanten

Goede service en open kaart

Persoonlijk contact, snelle reacties en goed bereikbaar. Je krijgt een eerlijk verhaal met inzicht in alle kosten. Geen verassingen.

Een aantal dagen geleden heb ik een Golf 8 GTI aangeschaft. Ik werd geholpen door Bart. Op de juiste manier geholpen en alles liep lekker vlot. Top gozer...

Top team..!

Goed en erg vriendelijk geholpen door Cindy... Prijstechnisch erg scherp... Knap werk!

Topservice

Wij zochten een VW Golf voor een nieuwe medewerker binnen ons bedrijf. in NL stond eigenlijk niet de auto die we zochten. Via eenautoimporten.nl vonden...

Goede en betrouwbare service

Fijn en snel contact in het gehele traject. In de beginfase was er snel een duidelijk overzicht van de totale kosten voor verschillende opties zodat je...

Super

Ze helpen bij de zoektocht en voorkwamen zo dat ik een schade auto zou kopen. Het hele proces van importeren verliep verder soepel met een duidelijke communicatie....

De auto stond met strik op ons...

Na een eerste gesprek met Cindy direct een prijsopgave voor de importkosten en servicefee ontvangen. Wij hadden de auto al zelf aangekocht en konden meteen...